Ahad, 9 Oktober 2011

PENGENALAN KEPADA CAKRA

          Cakra adalah perkataan daripada bahasa Hindi, yang bermakna "roda tenaga". Cakra memetakan pusat-pusat dan saluran aliran tenaga batin dan emosi. Aliran tenaga inilah yang mengawal kesihatan fizikal dan minda seseorang. Di dalam badan manusia, terdapat 7 cakra yang terletak sepanjang tulang belakang ke atas kepala. Kesemua 7 cakra mempunyai sifat2 yang berlainan dan juga melambangkan fungsi-fungsi yang berlainan. Pengaliran tenaga melalui cakra harus bergerak lancar kerana ia mengawal kesihatan badan kita. Ajaran cakra boleh difahami daripada 2 perspektif :-
  1. Kelakuan atau pesona seseorang, iaitu pemikiran, perasaan, emosi, fahaman diri (self awareness ), daya cipta dan lain-lain.
  2. Kesihatan fizikal, di mana kita mengkaji kelemahan pada badan dan mengira indek kesihatan.

Warna 7 cakra terletak sepanjang tulang belakang





7 CAKRA 
FUNGSI  SETIAP WARNA WANGIAN 

* PILIHLAH PERFUM MENGIKUT WARNA YANG DISYORKAN UNTUK TUJUAN RAWATAN..

1. UNGU (WARNA UNTUK SEMANGAT, INGATAN DAN FIKIRAN) Menjana Kesihatan & Penyembuhan, Awet Muda , Menjana Hormon, Memori Dan Tumpuan, Penawar Toksin Dalam Otak, Mata Kanan, Migrain, Tekanan, Trauma, Mimpi Yang Kronik, Menyeimbangkan Fikiran Dan Kepintaran.

2. INDIGO (WARNA UNTUK KECERIAAN & KETENANGAN) Menjana *Nervous System*, Mata Kiri, Anti Bakteria, Anti Oksiden, Semua Jenis Penyakit Berkaitan Hidung, Masalah Neurologi, Sakit Tulang Muka, Sakit Telinga Dan Sakit Mata.

3. BIRU (WARNA HUBUNGAN DAN PERTUTURAN) Masalah Berkenaan Dengan Tekak, Tyroid, Paratyroid, Lyrynx Dan Tonsil, Masalah Bertutur (Gagap), Metabolisma Tidak Seimbang, Gangguan Selera, Masalah Berat Badan Dan Suhu Badan Tidak Menentu. Ambil Bersama Serap Sebagai Program Perlangsingan.

4. HIJAU (WARNA KASIH SAYANG DAN KETENANGAN) Masalah Hati Dan Paru-Paru, Masalah Emosi Berkaitan Perasaan, Patah Hati, Sakit Kepala, Masalah Pernafasan, Sakit Dada, Masalah Buah Dada Dan Kawasan Berhampiran Tangan, Jangkitan Paru-Paru, Batuk, Asma, Radang Paru-Paru, Sakit Jangtung, Gangguan Tisu Halus Dan Masalah Kesedihan.

5. KUNING (WARNA KEBERANIAN) Sistem Perhazaman (Contohnya : Perut, Hati Duodenum, Hempedu, Pankreas), Gastrik, Ulcer (Luka Dalam Perut, Masalah Kolesterol, Penstabil Sistem Rangsangan, Mereda Masalah Buah Pinggang Dan Kulit.

6. JINGGA (WARNA KEGHAIRAHAN DAN POTENSI) Untuk Lelaki Fungsi Kelakian, Mati Pucuk, Trauma Emosi Berkaitan Dengan Keinginan, Penghasilan Sperma Yang Sangat Kurang, Kesuburan, Masalah Prostat, Jangkitan Kencing. Untuk Wanita Semua Masalah Berkaitan Sakit Puan, Senggugut, Tekanan Sebelum Haid, Haid Yang Tidak Teratur, Jangkitan Saluran Kencing, Menopous (Putus Haid) Dan Masalah Kedinginan.

7. MERAH (WARNA UNTUK MENYEIMBANGKAN PEMIKIRAN NEGATIF DAN EMOSI ASAS) Semua Masalah Berkaitan Darah, Masalah Urat Timbul, Buasir, Pembekuan Darah Dalam Pembuluh Atau Jantung, Juga Rawatan Untuk Cirit-Birit, Berak Berdarah, Sindrom Radang Usus, Sembilit, Untuk Semua Kesakitan Fizikal, Juga Baik Untuk Segala Masalah Berkaitan Urat Saraf Dan Tulang, Menjadi Penawar Untuk Toksin Dan Pencemaran Elektrik.


APAKAH AURA ?
          Aura merupakan medan tenaga biologi ataupun medan psikik yang menyelubungi semua makhluk. Ia juga boleh dianggap sebahagaian daripada fizikal tubuh badan manusia. Saiznya berbeza daripada beberapa inci ke beberapa kaki di semua arah dan merupakan pancaran daripada badan kita. 
         Aura sebenarnya terdiri daripada 7 lapisan, di mana lapisan luaran berkaitan dengan jiwa dan roh, manakala lapisan dalaman berkaitan dengan minda, emosi dan kesihatan.
         Ia berkait rapat dengan kesihatan fizikal badan yang mempengaruhi kekuatan dan saiz aura seseorang. Ia juga dipengaruhi oleh unsur luaran dan warnanya berubah mengikut keadaan mental, emosi dan fizikal seseorang.


7 Aura Kehidupan 

RED ORANGE YELLOW GREEN BLUE INDIGO VIOLET

- 1st Aura is RED. The root aura, instinct, survival, security
- 2nd Aura is ORANGE. The abdomen aura, emotion, sexual energy,
   creativity
- 3rd Aura is YELLOW. The solar plexus aura, mental function,
   power, control,
   freedom
- 4th Aura is GREEN. The heart aura, balance, compassion
- 5th Aura is BLUE. The throat aura, speech, self-expression
- 6th Aura is INDIGO. The third eye aura, clairvoyance, physic
   abilities, imagination
- 7th Aura is VIOLET. The crown aura, spiritual connection, understanding, knowing, bliss, oneness


Berminat @ inginkan penjelasan boleh hubungi : annur  013-9846881/ 0139266881

Tiada ulasan:

Catat Ulasan